De ApneuVereniging krijgt veel vragen met betrekking tot de problemen met Philips apparatuur. Hier vindt u een selectie van de veel gestelde vragen (FAQ). Leveranciers en fabrikanten hebben ook veel informatie waarnaar we op deze pagina verwijzen. Tenslotte geven we een selectie van informatie van slaapklinieken en ziekenhuizen.

Philips vervangt alleen het basistoestel, dus niet de luchtbevochtiger, slang en maskers die eraan worden gekoppeld. Deze dien je als patiënt te houden.

De nieuw geproduceerde en de gereviseerde DreamStations 1 met het nieuwe isolatieschuim zijn volgens Philips te herkennen aan de aanduiding 15 (REV15) of hoger op de product label op het apparaat

Het gebruik van de bewuste Philips xpaps levert geen acuut risico voor de gezondheid op. Stoppen met de xpap kan ernstiger gevolgen hebben. Ga daarom door met uw xpap-behandeling. Dat is de aanbeveling die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op 16 juli geeft, na intensief overleg met alle betrokken partijen over de veiligheid van de Philips-xpaps.

> lees verder: Aanbeveling IGJ: Ga door met het gebruik van uw xpap

Nadat Philips aankondigde dat er problemen kunnen zijn met het gebruik van hun DreamStation apparaten proberen we te bereiken dat er een centrale regie tot stand komt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Het bestuur heeft contact met leveranciers, fabrikanten en artsen.

> Op 16 juni stuurden we deze brief aan Philips en de leveranciers in Nederland.

We kregen daar onvoldoende reactie op. Daarom stuurden we op 1 juli een vervolgbrief met daarin een drietal concrete vragen:

• Om welke apparaten gaat het? Modellen en serienummers bij welke leverancier?
  • Kom snel met een plan van aanpak om de betreffende apparaten te vervangen
  • Hoe kunnen risico’s bij gebruik na overleg met de behandelaar beperkt worden?

Ook vroegen we de Inspectie Gezondheid & Jeugd zich met deze kwestie te bemoeien.

Lees hier de volledige brief: Brief 1 juli 2021 aan Philips, leveranciers en behandelaars

De vereniging heeft intensief contact met alle spelers in de markt zoals artsenorgansiaties, leveranciers en natuurlijk met Philips. Als er nieuws is kunt u dat lezen op deze website. Regelmatig houden we onze leden op de hoogte met extra nieuwsbrieven zodra er belangrijke informatie over de problemen met de Philips xpaps bekend wordt.

Aanbeveling IGJ: Ga door met het gebruik van uw xpap

Hier vindt u de reacties van de "Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose"(NVALT), de “Slaapgeneeskunde Vereniging Nederland (SVNL), de 4 centra voor thuisbeademing  en de "Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd” (IGJ).

Op 18 juni brachten de NVALT en de SVNL de volgende verklaring uit.

Op 16 juli adviseren de IGJ, NVALT en de centra voor thuisbeademing om de xpap te blijven gebruiken zolang de apparaten nog niet gerepareerd of vervangen zijn. U kunt dit advies nalezen op de site van de IGJ.

Het standpunt van Philips is aan verandering onderhevig. De laatste status kunt u zien op de website van Philips.

Veel leveranciers hebben informatie op hun site staan over de problemen met Philips apparaten die apneu behandelen. Hoewel de inhoud per leverancier niet veel zal afwijken geven we hier voor de volledigheid links naar diverse leveranciers. Alle leveranciers zijn aangesloten bij de branchevereniging FHI-Medische Technologie. De leveranciers hebben wat ze melden afgestemd met deze vereniging. Deze FHI publiceerde deze melding

Via onderstaande links kunt u informatie bekijken die uw leverancier heeft gepubliceerd.

Eind 2021 gaf ResMed informatie over de terugroepactie van Philips.

Bijna alle apparaten zijn eigendom van de leverancier. Die is dan ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de levering van bijvoorbeeld maskers. De leveranciers krijgen daarvoor een vergoeding van de zorgverzekeraars. Over deze apparaten zal de leverancier op enig moment contact met u opnemen. Zie voor meer informatie de website van uw leverancier.

Heeft u echter zelf een Philips xpap apparaat aangeschaft, bijvoorbeeld voor op reis, dan moet u het apparaat aanmelden op de site van Philips. Ook kunt u bellen naar 0800 022235. Het kan zijn dat u daar in het Engels te woord wordt gestaan.

Zie de handleiding van uw apparaat over de manier waarop u uw XPAP kunt schoonmaken. Zowel Philips als Resmed geven aan dat u geen apparaat met ozon mag gebruiken voor reiniging.