Tips voor een gezonde nachtrust

Je kunt uw klachten zelf verminderen of comfortabeler leven door je leefstijl aan te passen. Hieronder volgen een aantal tips om een gezonde nachtrust te bevorderen; voor patiënt en partner.

Klik op een onderwerp hieronder voor meer informatie.

10 tips van Linda Bronts,
slaaptherapeut St. Antonius ziekenhuis

Er is een direct verband tussen het gebruik van alcohol en apneu. Het verband ligt voor de hand: alcohol leidt tot spierverslapping. Beperk alcoholgebruik daarom tot één of twee glazen. En drink een uur voor het slapen gaan niet meer. Een aantal mensen in de ApneuVereniging is ervan overtuigd dat er een verband is tussen (stevig) alcoholgebruik en het centraal slaapapneu syndroom (csas). Hierbij ontstaan de ademstilstanden niet door een obstructie, maar doordat de hersenen even geen prikkels geven om adem te halen. Leden van de vereniging, die zelf hun apparatuur kunnen uitlezen, signaleerden minder tot geen centrale apneus bij een beperkt alcoholgebruik.

Roken heeft geen enkel positief gezondheidseffect, integendeel. De regelmatige prikkeling van het neus- en keelslijmvlies bevordert het zwellen ervan en daarmee het snurken. Er zijn geen verdere indicaties die aantonen dat roken daarnaast een bijdrage levert aan het ontstaan van apneus, wel kan het de doorgankelijkheid van de neus belemmeren bij gebruik van de cpap. Roken wordt ontraden.

Vanwege hun verstoorde nachtrust zijn osaspatiënten, snurkers en hun partners geneigd om overdag grote hoeveelheden koffie te drinken. Veel koffie overdag en vooral in de avond veroorzaakt juist een slechte nachtrust. Het drinken van meer dan zes koppen koffie per dag wordt om verschillende redenen ontraden. Het vergroot de kans op verhoogde bloeddruk, hoog cholesterol, mogelijke schade aan organen en de kans op nierstenen. Net als bij alcohol is hier het advies: drink matig koffie en beperk het koffiegebruik tot de vooravond. Let op, zwarte thee bevat theïne en dit heeft dezelfde uitwerking als cafeïne.

Veel slaapcentra vragen u een slaapdagboekje bij te houden om mogelijke slaapstoornissen op te sporen. Osaspatiënten en partners van snurk(st)ers doen ter compensatie van de verstoorde nachtrust overdag vaak een dutje. Zo ontstaat een warrig of zelfs omgekeerd slaappatroon en raakt de biologische klok ontregeld. De rusteloosheid en het gebrek aan slaap in de nacht worden zo versterkt. Het advies is simpel: maak desnoods korte nachten, maar houd vaste tijden aan.

Er zijn geen uitgebreide epidemiologische studies verricht naar de samenhang tussen osas en allergieën. Toch zien huisartsen en kno-artsen het regelmatig: alle ziekten van de luchtwegen nemen toe bij osas en snurken. Wordt uw osas behandeld met een cpap? Houd de slaapkamer vrij van stof en huisstofmijt. De cpap zuigt kubieke meters lucht aan per nacht, die allergische reacties kan versterken.

Een goed matras is de basis van een gezonde nachtrust. Het is ook belangrijk het matras goed te ventileren en schoon te houden. Zo vermindert u de kans op allergische reacties. Was ook uw beddengoed regelmatig en op hoge temperatuur (minimaal 60º). Bent u wel bestand tegen het dons in uw dekbed? Is kunstvezel misschien beter of een goede stofdichte tijk? Er zijn speciale antiallergische overtrekken voor matras, dekbed en kussens in de handel.

Harde vloerbedekking (zoals vinyl, marmoleum of laminaat) verdient voor de slaapkamer de voorkeur. Het is gemakkelijk schoon te houden en huisstofmijt vindt er geen voedingsbodem. Parket en houten vloerdelen kunnen ook. Vermijd vloerbedekking met veel naden.

Zie ook Allergische reacties. Huisdieren kunnen een allergische reactie opwekken.

Wilt u meer weten over allergische reacties? Zoek dan op internet met de zoekterm ‘cara’ of ‘allergie’ en u vindt een zee aan informatie.

Wie problemen heeft met slapen begint bij de basis: een optimale inrichting van de slaapkamer. Het is veelzeggend dat in veel gezinnen de slaapkamer een van de laatste ruimten is om aan te pakken. Eerst komen de keuken, badkamer huiskamer aan de beurt. En dat terwijl slapen een basisbehoefte is. Richt uw slaapkamer volledig in op rust. Een aantal tips van woninginrichters:

• Kies voor rustige kleuren voor de wanden en plafonds;
  • Hang niet te veel drukke dingen aan de wand;
  • Koop gordijnen die het echt donker kunnen maken;
  • Stook de kamer niet te warm in de nacht; een paar graden onder kamertemperatuur;
  • Zorg voor voldoende ventilatie en voldoende zuurstof (regelmatig het raam open);
  • Verwijder de televisie uit de slaapkamer. Het helpt u om rustig in slaap te vallen en niet met een overdaad aan indrukken.

Lees ook eens de tips van Daan Ros

Prof. Erik Scherder zegt, dat (meer) beweging de sleutel tot herstel kan zijn bij apneu. Lees meer hierover: beweging is de sleutel

Podcast over leefstijl
Webinar over leefstijl
  • Leefstijlcoach Froukje Siekman  vertelt in dit webinar over  leefstijl
ApneuMagazine over leefstijl
  • Verschijnselen van apneu kunnen verminderen door een andere leefstijl. Bert van Dam vertelt over zijn ervaringen met het begeleidingsprogramma Leefstijl: Waar is mijn leefstijlcoach?
  • Leden van de ApneuVereniging vinden hier meer artikelen uit het ApneuMagazine over leefstijl