Het cpapt kan het best als handbagage worden meegenomen. Er kan worden gevraagd naar een douaneverklaring*, maar meestal doet niemand moeilijk over het apparaat. Het wordt al herkend voordat het door de scan gaat en uitleg blijkt zelden nodig. Ingewikkeld kan het wel worden als u officieel om toestemming vraagt. Want praten over een apparaat dat werkt op druk, roept vaak verwarring op.
*Douaneverklaring verkrijgbaar bij de leverancier van de cpap
Bij een lange vlucht kan het zijn dat u het apparaat in het vliegtuig wilt gebruiken, vooral omdat u anders gebroken aankomt. In dit geval is het wel te adviseren om contact op te nemen met de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij en te vragen naar een plaats met een beschikbare stroomvoorziening of om toestemming te vragen een cpap met batterijen te gebruiken. De luchtvaartmaatschappij kan u ook vertellen of er misschien een omvormer nodig is om van 100-240 wisselspanning (AC) naar 12 volt gelijkspanning (DC) te gaan. Uw leverancier kan voor een geschikte omvormer zorgen.
Tijdens korte vluchten hoeft u overigens geen cpap te gebruiken, omdat de slaaptijd kort is. Voor lange vluchten is het vaak ook niet echt nodig, omdat u door de ‘recht opzittende positie’ waarin u in het vliegtuig slaapt, minder last van ademstilstanden kunt hebben. Maar in verband met eventuele snurkgeluiden kan het voor de medepassagiers wel prettig zijn. Apparaten met een flexibele druk passen zich automatisch aan de luchtdruk aan in de cabine.
In het ApneuMagazine wordt nogal eens aandacht besteed aan apneu en vakantie.
Hieronder een link voor leden en vrienden van de ApneuVereniging naar relevante artikelen
- Artikelen in het ApneuMagazine over vakantie(voor leden en vrienden van de vereniging)