Johan Verbraecken

Over Johan Verbraecken

Johan Verbraecken is longarts en medisch coördinator van het Multidisciplinaire Slaapcentrum van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Hij is een internationaal erkend expert op het gebied van slapen en apneu. Al meer dan 30 jaar behandelt hij patiënten met slaapapneu. Hij is auteur of coauteur van meer dan 300 publicaties in wetenschappelijke tijdschriften en boeken, en schreef drie Europese richtlijnen rond slaapapneu. Hij oefende meerdere bestuursfuncties uit bij nationale en internationale wetenschappelijke verenigingen. Daarnaast is hij geassocieerd professor en opleider Longziekten aan de Universiteit van Antwerpen, en organisator van de Slaapcursus der Lage Landen.

Met recht een goeroe op het gebied van slaapapneu.

Presentatie

Wearables worden door consumenten aan de pols gedragen, en zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden om slaapparameters te monitoren. Ondanks hun potentieel om gebruikt te kunnen worden als alternatief voor polysomnografie, is de accuraatheid ervan nog steeds een majeur probleem. In deze presentatie zal Johan aan de hand van literatuurgegevens en eigen onderzoeksdata de stand van zaken hieromtrent toelichten en nieuwe ontwikkelingen bespreken.