Vervanging DreamStation tot ver in 2023

Ongeveer 30% van het witte ‘model 1’ van de Dreamstation is nu vervangen. Philips zal  nog dit jaar het merendeel van de rest bezorgen bij de hulpmiddelen leveranciers, maar niet alles. De uitgifte aan patiënten kost daarna ook nog tijd, omdat de capaciteit voor opslag en verwerking beperkingen kent (voor het persoonlijk instellen en laten bezorgen/afhalen).

Daarom zal de omruiloperatie zeker doorlopen tot in het eerste kwartaal van 2023 en helaas waarschijnlijk ook nog in het tweede kwartaal. Dit is de belangrijkste maar ook teleurstellende conclusie uit een tweetal gesprekken die het bestuur van de Apneuvereniging met Philips en met de vereniging van leveranciers (FHI).

Philips vervangt alleen het basistoestel

Philips vervangt alleen het basistoestel, dus niet de luchtbevochtiger, slang en maskers die eraan worden gekoppeld. Deze dien je als patiënt te houden. Als het toestel tóch ingeleverd wordt mét deze onderdelen krijgt men ze, volgens Philips, weer terug.

Groot Frans onderzoek: geen verband tussen ziektepatronen en gebruik Dreamstation

Philips geeft aan dat een groot Frans onderzoek naar 4.500 toestellen/patiënten het eerdere Canadese onderzoek bevestigt: er werd géén verband gevonden tussen ziektepatronen (zoals vormen van kanker) en het gebruik van de DreamStation.
Dit resultaten van dit onderzoek zijn (nog) niet gedeeld met de Apneuvereniging en wij kunnen dit dan ook niet bevestigen.

Onderzoek risico's loskomende deeltjes schuim

De uitkomst van het onderzoek naar de risico’s van loskomende deeltjes schuim komt waarschijnlijk in juni naar buiten. Meer nieuws volgt zodra dat onderzoek wordt vrij gegeven.