Je bent hier:
Restklachten
(Sandra Houtepen)
Soms is iets onherstelbaar stuk

Restklachten zijn, zoals het woord al aangeeft, een gevolg van jarenlang onbehandelde apneu. Bij behandeling van je apneu kan het lichaam in enkele jaren een heleboel herstellen.

Maar soms is iets onherstelbaar stuk: restklacht!. Daar kan je niets mee, behalve accepteren dat het zo is én er het beste van maken. Nutteloos om met een restklacht, die immers niet meer herstelt, weer het medisch circuit te gaan aflopen. En dat is iets wat ik héél vaak zie. Men accepteert gewoon niet dat in de medische wetenschap niet álles maakbaar is. En blijft aan het zoeken naar iets onmogelijks.

Verleg je focus

Natuurlijk zal je arts uitsluiten of er niet een andere ernstige aandoening is. Maar is dat uitgesloten, probeer dan de focus van je lijf en apneu te verleggen naar iets positiefs.
Zorg goed voor je lijf, eet gezond. Ontspan op tijd, beweeg op tijd.  Blijf je moe, plan een siësta. Haal voldoening uit werk wat je nog wél kan,! Zoek een hobby en geniet van het leven.

Soms helpt een revalidatietraject om je te leren omgaan met de beperkingen en vooral te laten zien wat je met goed doseren nog wel kan .

Welke restklachten?

Vaak cognitieve klachten (geheugen, moeilijker rekenen, moeilijker nieuwe dingen aanleren, ook ADD-klachten). Soms een blijvende (ongevaarlijke) hartritmestoornis, snelle verzuring van de spieren, transpiratie-aanvallen, metabole klachten, blijvende vermoeidheid enz.

Let op!

Pas na 3 jaar goede behandeling zijn blijvende klachten aan te merken als restklacht.

Vaak is er in die periode toch een hele verbetering.

Sommige mensen hebben deze klachten helemaal niet, ook nooit gehad, de meesten verbeteren aanzienlijk. Maar soms blijven er enkele van bovenstaande klachten aanwezig.

Online lezing Sandra Houtepen

Leden van de ApneuVereniging, kunnen ook nog eens de online lezing terugkijken die Sandra Houtepen over dit onderwerp gaf.