Maskers

Grote keus aan maskers
Via een neusmasker wordt lucht ingebracht om apneus te voorkomen. Dit is een drukmasker en moet dus perfect passen. Het masker is door middel van banden op het hoofd bevestigd. Als het masker lekt, heeft de therapie geen effect. Het masker is daardoor het meest besproken onderdeel van de therapie.

Verschillende typen
Er zijn in de loop van de jaren vele soorten maskers op de markt gekomen waaruit u kunt kiezen.

• Het meest toegepast wordt het neuskapje (63%).
  • Door een juiste afstelling van de druk wordt mondademhaling meestal voorkomen. Als er desondanks sprake is van hardnekkige mondademhaling, wordt vaak overgegaan op een full-face masker. Dit masker bedekt niet alleen de neus, maar ook de mond. Dit masker wordt in 22% van de gevallen ingezet.
  • Het dragen van een masker wordt door sommigen als erg intimiderend ervaren. Neusdoppen zijn een alternatief. Ze dekken het gezicht niet af, maar de kleine dopjes worden onder tegen de neus gehouden. Vooral rustige slapers met een niet te hoge druk (minder dan 10) zweren erbij. 15% van de patiënten gebruikt neusdoppen.

Verschillende randen
Er zijn verschillende randen om te zorgen voor een goed afdichting van het masker.

• Gelrand: een soort kussentje op de rand dat zich, geholpen door de warmte van de huid, voegt naar de contouren van het gezicht.
  • Siliconenrand: een soort zachte flaprandjes, die door de luchtdruk tegen de huid gedrukt worden en zo voor de afdichting zorgen.

Beide randen kennen hun fervente voor- en tegenstanders. Was aanvankelijk de gelrand erg populair. Tegenwoordig komen er steeds meer maskers met een uitgekiende siliconenrand.

Verschillende uitvoeringen
Het spreekt voor zich dat alle maskers er in verschillende maten zijn: small, medium, large. En iedere fabrikant heeft zijn eigen modellen. Het verschil zit in de vorm van de kap, in de vorm van de randen, maar ook in de vorm en materiaalkeuze van de hoofdbanden. Bijzonder belangrijk kunnen de sluitingen zijn waarmee het masker wordt vast geclipt. Om een claustrofobisch gevoel te voorkomen, is het belangrijk dat het masker makkelijk kan worden opgezet èn afgezet.

neusmasker behandeling slaapapneu
Informatieblad Maskers

De Apneuvereniging heeft  een informatieblad uitgebracht over het onderwerp maskers: Alles over Maskers.

Dit informatieblad is hier te bekijken: ‘Alles over Maskers

Podcast over maskers