Apneu en Restless Legs Syndroom

Kriebels in de benen met onweerstaanbare bewegingsdrang: Je hebt een vervelend kriebelend gevoel in je benen, dat alleen weggaat door ze even te bewegen. Dat zou kunnen wijzen op Restless Legs.

Het Restless Legs Syndroom (RLS) zien we vaak bij patiënten met osas (apneu). Wij zien RLS dan ook als een comorbiditeit (ziektebeeld samenhangend met een ziektebeeld) van osas. Ook andere slaapstoornissen komen vaak voor bij apneupatiënten, zoals slapeloosheid (insomnia). Bij ouderen en ook wel bij onbehandelde osas, zien wij dat zij in hun REM-slaapfase hun dromen gaan uitvoeren. Dat noemen wij REMsleep Behaviour Disorder (RBD).

Bij mensen met slaapapneu zien we veel beenbewegingen of PLM’s (=periodieke beenbewegingen tijdens de slaap). Als mensen daar geen last van hebben, doen we niets.

Als mensen aangeven dat zij RLS hebben moeten we eerst uitzoeken of de oorzaak in de stofwisseling ligt (schildklier, ijzer/ferritine, suikerziekte, polineuropathie (door diabetes)). Zwaarlijvigen ontwikkelen vaak diabetes en slaapapneu.

Behandeling

Maar als het puur RLS is, dan volgt de behandeling. De behandeling  bestaat uit:

• adviezen inzake het aanpassen van de lifestyle (nicotine en alcohol zijn enorm uitlokkende factoren bij RLS)
  • ‘s Avonds geen stress verwekkende dingen meer doen, zoals een spannende film kijken of flink sporten, maar puzzeltjes oplossen. Dit kan de klachten verminderen evenals een beetje wrijven, want massage helpt ook.
  • Geneesmiddelen, verdeeld over twee groepen: dopamine agonisten en anti-epileptica. Dat zijn zeer verschillende medicijnen. Van de dopamine agonisten zijn er pillen of pleisters. Bij de anti-epileptica gaat het om Alpha-r-liganten (deze worden ook bij pijnbestrijding ingezet) en benzodiazepines.

Leden van de ApneuVereniging kunnen ook dit artikel lezen (klik op de titel):