nieuwe richtlijn slaapapneuEr komt een nieuwe richtlijn. Daarin wordt voorgesteld om bij slaapapneu een onderscheid te maken tussen osa en osas. Osa staat dan voor het aantal ademstops: Obstructief Slaap Apneu. De extra ‘S’ van osas voor syndroom.

Aanvankelijk waren we als ApneuVereniging zeer blij met deze accentverschuiving. We kennen veel mensen die ondanks een behandeling van de ademstops (apneus) nog met klachten blijven zitten. Dus meer aandacht voor de klachten is welkom.

Ook de redenering: Je gaat alleen behandelen als er klachten zijn. En: de bedoeling van een geslaagde behandeling is dat de klachten verminderen. Dat klinkt allemaal heel logisch. Maar bij nader inzien begon het toch bij ons te knagen. Het gaat zo niet werken.

Meer lezen…….?

Als lid of vriend van de ApneuVereniging kunt u de ApneuMagazines binnenkort  ook digitaal bekijken op deze website