Tongzenuwstimulator: voorlopig een duur alternatief

20150430 tongzenuwsimulator

De laatste jaren is een nieuwe behandeling ontwikkeld de tongzenuwstimulator, die we ook wel aanduiden met de pacemaker voor de tong, omdat de werking daarop lijkt. Er wordt een klein kastje onder het sleutelbeen geïmplanteerd. Vandaaruit lopen onderhuids twee elektroden. Een naar de long die daar de longactiviteit controleert. De ander naar de tongzenuw die daar een kleine prikkel aan geeft op het moment dat een blokkade dreigt. Hierdoor wordt de tong naar voren gehouden. Er hoort een afstandsbediening bij waarmee ’s avonds en ’s ochtends draadloos het kastje aan- en uitgezet kan worden en ook de intensiteit van de prikkeling in overleg met het slaapcentrum ingesteld wordt.

De ingreep wordt sinds de zomer van 2017 vergoed door de zorgverzekering, maar wordt zeer selectief toegepast. Ten eerste omdat het een vrij kostbare ingreep is in vergelijk met andere behandelingen voor apneu. Ten tweede omdat de behandeling ook niet voor iedereen geschikt is. Zo moet duidelijk zijn dat iemand echt de cpap niet verdraagt en ook andere behandelingen niet geschikt zijn. Verder is onderzoek in de bovenste luchtweg nodig om te kijken of de tongzenuwstimulator wel een oplossing kan bieden. Verder mag het gewicht van de patiënt niet te hoog zijn (BMI onder de 30).

In ingreep wordt alleen toegepast in OLVG West in Amsterdam en het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.