Met een eerdere behandeling zou ik een beter leven hebben gehad!

Mariette, 72 jaar:

Dertig jaar met onbehandeld apneu rondgelopen

‘Dertig jaar heb ik met onbehandelde slaapapneu rondgelopen. Ik kwam wel vaak bij de dokter, omdat ik zo slecht sliep en zo moe was. Bloedonderzoek wees niets uit. ik moest maar gaan sporten, vond de huisarts. Maar daar werd ik alleen maar vermoeider van.

Ik had zware migraines, was dan weer overspannen of overwerkt en kreeg een zware burn-out. Op het laatst had ik hartkloppingen. Door dit alles kon ik mijn grenzen niet goed aangeven, met als gevolg dat ik jarenlang in een slechte relatie zat.

Zelf aangedrongen op slaaponderzoek

Nadat ik zelf op een slaaponderzoek heb aangedrongen, is eindelijk apneu geconstateerd. Ik weet zeker dat als ik eerder behandeld zou zijn, mijn kinderen en ik een beter leven gehad zouden hebben.

Ook familieleden blijken apneu te hebben

Mijn familieleden blijken ook allemaal slaapapneu te hebben, maar dat is nooit door een huisarts geconstateerd. Pas toen we zelf om een slaaponderzoek vroegen, kwamen de doorverwijzing en een diagnose.

We zijn wel atypisch: we hebben geen overgewicht, dan denk je misschien niet zo snel aan apneu.

Betere slaap en meer energie

Uiteindelijk heb ik een cpap gekregen en nu slaap ik steeds beter. Ik heb meer energie en eindelijk een goede partner, die geen problemen met mijn apparaat heeft.’