Informatie over de presentaties

Plenaire presentatie(ochtend):

‘Beter slapen doe je zo’ door Arentina Drenth

Arentina Drenth is GZ-psycholoog, gedragstherapeut, MAR-lid en auteur van het boek ‘Beter slapen doe je zo’. Tijdens de plenaire sessie zal zij uitleg geven over slaap met verschillende weetjes en tips.

Er is ook ruimte voor het stellen van vragen aan Arentina.

Arentina Drenth, GZ psycholoog

Korte presentaties en workshops (middag)

1. Presentatie ‘Vitaliteit & apneu’  door Sara de Jong, voedingsdeskundige

Vitaliteit is een breed begrip. In deze presentatie verdiepen we ons in alle aspecten die hierbij horen: Fysieke fitheid, mentaal welzijn, omgeving & relaties en zingeving.

Hoe beïnvloeden deze aspecten onze vitaliteit en wat kunnen we zelf doen om vitaal te blijven?

Sara de Jong voedingsdeskundige

2. Interactieve presentatie: ‘Centraal slaapapneu en de behandeling d.m.v. stimulatie van de zenuw van het middenrif

Dr. Jerryll Asin en Dr. Wichert Kuijt, longartsen

Centraal slaapapneu (CSA) komt minder vaak voor dan obstructief slaapapneu (OSA), maar is zeker geen zeldzame aandoening.
Veelal is er een bijkomende hartaandoening zoals boezemfibrilleren en/of hartfalen.
De klachten hiervan zijn vaak minder duidelijk dan bij OSA. Deze vorm van slaapapneu kan de kwaliteit van leven nadelig beïnvloeden en heeft mogelijk ook een negatief aspect op de hartspierfunctie en/of hartritmestoornissen. Naast de al bestaande behandelingen is er sinds kort een nieuwe behandeling, door middel van stimulatie van de zenuw van het middenrif, beschikbaar.

De zogenaamde ‘neurostimulator’, het zogeheten Remede systeem, kan de ademhaling corrigeren.

3. Workshop: ‘Slaapoefentherapie: wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is’
    Francis Lanen, slaapoefentherapeut

In deze workshop maak je kennis met visies en vaardigheden vanuit de Slaapoefentherapie. Je zal gaan leren wat je zelf kan doen om de slaap te verleiden je mee te nemen naar dromenland.
Ook leer je hoe je je gedachten kunt afleiden van de werking en de geluiden van het cpap/bpap apparaat. Want wat je aandacht geeft groeit.
Je ontdekt dat een slaapprobleem een 24-uurs probleem is en dat je dus op vele manieren positieve invloed kan uitoefenen op je nachtelijke rust.
Doe je mee aan deze praktische workshop waarin je meer zelf aan het roer leert staan van je slaap? Francis heet je welkom en neemt je mee in een gedragsmatige aanpak.

Foto van Francis Lanen

4. ApneuTrefpunt
    Begeleiding door medewerkers van de ApneuVereniging

Binnen de vereniging gebeurt sinds enkele jaren iets bijzonders. Leden van de ApneuVereniging en niet-leden, met of zonder partner, ontmoeten elkaar in het ApneuTrefpunt.

Tijdens de Ledendag kan je als lid ook deelnemen aan een ApneuTrefpunt. Daar bespreken deelnemers hun goede en slechte ervaringen met de therapie en wisselen tips uit. Dat is niet alleen interessant voor de apneupatiënten zelf maar zeker ook voor hun partners.

‘Je bent niet de enige die worstelt met het mra, de cpap of de therapietrouw’, zeggen de organisatoren.

5. Bezoeken van de informatiemarkt

Tijdens de informatiemarkt presenteren we de volgende organisaties en activiteiten:

1. Diabetesvereniging: prikken van je bloedsuikerspiegel
  2. Slaapoefentherapie
  3. Diverse leveranciers
  4. ApneuVereniging
  5. Maskerraad van de ApneuVereniging
  6. Apneu uitleesservice
  7. Apneumuseum

6. Rondleiding door het kloosterhotel

Het gebouw, ontworpen door architect Jos Schijvens, ligt op een heuvel. Het klooster is in carrévorm gebouwd met in het midden een kloostertuin.
Aan de noordvleugel van het klooster grenst een grote kerk, die vanuit het klooster toegankelijk is. De kerkzaal is tegenwoordig een mooie locatie voor allerlei evenementen.