Slaapapneu verdient aandacht van de diëtist

Mathilda Wijma, diëtist:

.

Ongeveer 15 jaar geleden besteedde het vakblad voor diëtisten aandacht aan slaapapneu. Belangrijke boodschap: wees alert op slaapapneu bij je cliënten! Het onderwerp heeft sindsdien mijn aandacht. Ik ben van mening dat er op het spreekuur van de diëtist veel mensen met slaapapneu komen. Een groot gedeelte daarvan weet nog niet dat er sprake is van slaapapneu.

Volgens een checklist van de ApneuVereniging is het risico op het hebben van slaapapneu 30-70% wanneer je bekend met één van onderstaande klachten:

• overgewicht
  • diabetes mellitus
  • hoge bloeddruk
  • hartinfarct
  • nachtelijke pijn op de borst
  • CVA of herseninfarct

Het grootste deel van de cliënten dat mijn spreekuur bezoekt voldoet aan een of meerdere van bovenstaande klachten. Dus aandacht voor slaapapneu is een must!

Met twee simpele vragen kom je vaak al veel te weten.

1. Hoe is je slaap of nachtrust?
  2. In hoeverre ben je uitgerust als je wakker wordt?

Met deze twee vragen ontdekte ik de afgelopen jaren al tientallen mensen met slaapapneu. Zij wisten vaak nog van niets. De slaapapneu kan verklaren waarom het afvallen niet lukt. Of dat mensen onbedoeld steeds zwaarder worden. Maar ook dat bloedsuiker of bloeddruk te hoog blijven ondanks medicatie.

Ben je als diëtist niet echt bekend met slaapapneu en hoe je dat kunt herkennen. Kijk dan eens op de website van de ApneuVereniging voor meer informatie.