Apneu Patiëntenvereniging opgelucht over uitkomsten
Nieuwe onderzoek bevestigt: geen verhoogd risico voor gebruikers overige CPAPs/BiPAPs

Onafhankelijk onderzoek dat Philips liet uitvoeren toont aan dat ook overige toestellen (naast de eerder geteste CPAP/BiPAP-toestellen) geen extra risico’s voor de gezondheid hebben veroorzaakt. Het bestuur van de Apneuvereniging is verheugd over die conclusies.

Philips publiceerde 16 mei 2023 de nieuwe uitkomsten. Die luiden net als eerder: er hoeft geen onzekerheid meer te zijn. Geen enkele wetenschapper zal ooit verklaren dat iets “100% veilig” is, maar ook deze toestellen geven en gaven, bij normaal gebruik, geen verhoging van risico’s in het dagelijks leven.

De hele omruilactie van Philips was dus puur uit voorzorg. Toen duidelijk werd dat het schuim te snel kon verouderen onder extreme condities wist men namelijk wel dat er soms deeltjes en gassen konden vrijkomen, maar niet hoeveel. Nu is dat wel bekend.