Geen verhoogd risico voor gebruikers DreamStation

Philips publiceerde de uitkomsten(klik op de link) op 22 december. De presentaties werden verzorgd door twee Nederlandse hoogleraren toxicologie, die de onderzoeken wetenschappelijk hebben gevalideerd. Mede gezien het oordeel van Inspectie is het bestuur daardoor nu overtuigd van de conclusies: er hoeft geen onzekerheid meer te zijn. Geen enkele wetenschapper zal ooit verklaren dat iets “100% veilig” is, maar dit toestel geeft en gaf geen relevante verhoging van risico’s in het dagelijks leven. (Schoonmaken met ozon geeft wel extra risico, maar dat staat niet in de handleiding en was ook niet gebruikelijk in Nederland.)

De hele omruilactie van Philips was dus puur uit voorzorg nodig. Toen duidelijk werd dat het schuim te snel kon verouderen onder extreme condities wist men namelijk wel dat er soms deeltjes en gassen konden vrijkomen, maar niet hoeveel. Toen was nog niets bekend over de mate van blootstelling. Het nu gepubliceerde onderzoek heeft dat wel onderzocht, waaruit een verwaarloosbare invloed bleek.

In de recente publiciteit vraagt een letselschadeadvocaat toch opnieuw om nog meer en onafhankelijk onderzoek. Dat is volgens ons niet nodig, gezien het oordeel van de Inspectie en van beide onafhankelijke hoogleraren: hiermee zijn de twijfels afdoende verholpen.

Philips betreurt het feit dat de onzekerheid zo lang heeft moeten duren: onvermijdelijk gezien de  doorlooptijd van de testen en onderzoek. Ook hun communicatie over het hele proces had beter en actiever kunnen zijn: dan was er wellicht meer begrip geweest. De omruilactie is nog niet helemaal klaar: die blijft het bestuur kritisch volgen. Maar de twijfels over gezondheid door Dreamstation-gebruik zijn nu weggenomen: dat is goed nieuws!

Reactie Inspectie Gezondheid en Jeugd