Je bent ontevreden over je cpap of je masker. Misschien zelfs over je leverancier? Kun je zo maar een andere cpap of een masker eisen? Kun je veranderen van leverancier?

Verzekering
De behandeling zit in het basispakket van de zorgverzekering. Alle verzekeraars moeten de behandeling vergoeden. Wel heeft elke verzekeraar andere afspraken.
De behandelende dokter stelt vaak een cpap voor. Je krijgt vaak eerst een proef-apparaat. Als dat goed werkt, krijg je een definitief apparaat.
Leverancier
Het ziekenhuis of het slaapcentrum werkt vaak samen met vaste leveranciers. Deze leverancier geeft jou dan het apparaat. Veel patiënten weten niet dat er ook andere leveranciers zijn. Ze weten ook niet dat er verschillende soorten apparaten en maskers bestaan.
Elke leverancier werkt anders. De ene komt bij je thuis langs. De andere leest je apparaat op afstand uit
Apparaat moet goed werken
Het apparaat moet goed werken. Als dat niet zo is, moet de leverancier het probleem oplossen. Soms helpt een ander masker of apparaat beter. Je hebt recht op een apparaat dat goed werkt.

Andere leverancier?
Je kunt wel naar een andere leverancier gaan. Dit mag alleen als je zorgverzekering een contract heeft met die leverancier. Je moet hier zelf om vragen. Sommige verzekeraars maken dit makkelijk. Andere verzekeraars willen eerst weten waarom je wilt overstappen.
Voorwaarden van de verzekering
Het is goed om de voorwaarden van je verzekering te lezen. Zo weet je precies waar je recht op hebt. Als je een ander apparaat wilt, moet je dit met je leverancier bespreken. De leverancier hoeft niet meteen een nieuw apparaat te geven.

Deze informatie is een samenvatting van een artikel van Ton op de Weegh, dat eerder in het ApneuMagazine verscheen.
Klik op de knop hieronder om het hele artikel te lezen.