knoingreep

Het voordeel van opereren is dat het u voorgoed kan genezen van osas. Een cpap en mra zult u daarentegen de rest van uw leven iedere nacht moeten gebruiken. Maar opereren is niet altijd succesvol. Het aantal apneus kan onvoldoende afnemen, of geleidelijk weer terugkomen; er kunnen bijwerkingen zijn zoals slechter slikken en beschadiging van de stembanden. Succes staat of valt met patiëntenselectie.

Osas-operaties zijn een vak apart. Niet iedere kno-arts beheerst de patiëntenselectie. Hij moet:

• weten welke patiënten het meest geschikt zijn voor welke ingreep
  • de plaats van de obstructie goed vaststellen
  • de beschikking hebben over de verschillende technieken en daar voldoende ervaring mee hebben.

Er zijn verschillende operatietechnieken met een verschillend effect.

• Verbeteren neuspassage: dit verhelpt de osas niet of nauwelijks, maar kan het gebruik van de cpap comfortabeler en effectiever maken.
  • Snijden: hierbij worden vet en slap weefsel verwijderd. Tegenwoordig gebeurt dit vaak met laser. De bekendste en oudste toepassing is UPPP, waarbij (delen van) verhemelte, huig en amandelen worden verwijderd.
  • Verstijven: door middel van thermofrequente prikken krimpt het weefsel en wordt het stijver gemaakt. Dit wordt ook wel coblatie genoemd. Dit wordt vaak voor verhemelte of ook voor de tongbasis toegepast. Soms worden ook implantaten ingebracht om weke delen te verstevigen (pillartechniek).
  • Vastzetten: soms wordt het tongbeen en/of delen van de tongspieren vastgezet.
  • Verplaatsen: hierbij worden onder- en bovenkaak naar voren geplaatst, waardoor achterin de keelholte meer ruimte ontstaat. Dit valt onder de kaakchirurgie.

Vaak wordt door de kno-arts een combinatie van ingrepen toegepast.

Endoscopie
Voor een operatie wordt de bovenste luchtweg uitgebreid onderzocht. Tegenwoordig wordt daarvoor steeds vaker endoscopie toegepast. De patiënt wordt licht in slaap gebracht en via een zeer dunne buis wordt met een camera in de bovenste luchtweg gekeken. Zo wordt bepaald waar de obstructie precies zit. De plaats van de obstructie bepaalt of een kno ingreep effectief kan zijn en welke ingreep dan het meest geschikt is.

Lees meer over operaties

endoscopieb