ApneuMagazine zoekt een hoofdredacteur

ApneuMagazine zoekt per direct een professioneel hoofdredacteur. Als hoofdredacteur geef je leiding aan de redactie die bestaat uit vrijwilligers en een professioneel eindredacteur. Tevens is er een professioneel vormgever. Samen met de redactie bepaal je de inhoud van elk magazine.

ApneuMagazine is het blad van de ApneuVereniging en verschijnt vier keer per jaar in een oplage van 12.000. Elk magazine omvat 52 tot 56 pagina’s. Lezers van het blad zijn mensen met apneu en hun partners. Het blad wordt ook gelezen door zorgprofessionals, leveranciers van hulpmiddelen en verzekeraars.

Wie zoeken we

We zoeken een teamspeler die een groep vrijwilligers kan leiden en stimuleren en daarbij de grote lijn van het magazine in de gaten houdt. Je bereidt de redactievergadering voor en komt met ideeën voor artikelen en rubrieken. Samen met de eindredacteur stel je de briefings voor de schrijvers op.

Je houdt planning en deadlines in de gaten, denkt mee over passend beeldmateriaal. Je leest alle aangeleverde kopij door en schrijft zelf het redactioneel. Je hebt veelvuldig contact met eindredacteur en correctoren. Je levert alle geredigeerde en gecorrigeerde teksten plus beeldmateriaal aan bij de vormgever. Samen met hem stel je de indeling van het magazine en de cover vast. Tot slot controleer je samen met een corrector en/of redacteur de drukproeven.

Naast de redactionele taken ben je een bladmanager die het budget bewaakt en nadenkt over de koers van het magazine. Hiervoor onderhoud je contacten met het bestuur en de penningmeester. Je denkt mee over de plaats van ApneuMagazine tussen alle andere externe communicatiemiddelen van de ApneuVereniging (website, bulletin, infobladen etc). Ter inspiratie bezoek je af en toe bijeenkomsten en lezingen van professionals in de apneuwereld. Ook beantwoord je mails van lezers over de inhoud van het blad.

Kortom, we zoeken een hoofdredacteur die:

• de redactievergaderingen voorbereidt en voorzit (4x per jaar)
  • redactieleden kan inspireren, motiveren en aansturen
  • samen met de redactie de koers van het blad bepaalt en bewaakt
  • het productieproces van het blad in de hand houdt (van briefing tot drukproefcontrole)
  • de vormgever aanstuurt en meedenkt over beeldmateriaal
  • mails over de inhoud van het blad beantwoordt
  • een redactioneel schrijft
  • contact onderhoudt met het bestuur en professionals in de apneuwereld
  • het budget bewaakt

Wat heb je nodig?

• Je hebt visie op de koersbepaling van een blad
  • Je kunt goed leidinggeven aan een redactie
  • Je bezit inventiviteit en creativiteit
  • Je bent flexibel en stressbestendig
  • Je communiceert duidelijk en helder

Kennis van de apneuwereld is geen must, maar wel een pré. Natuurlijk ben je wel geïnteresseerd in de ins en outs van apneu (oorzaken en gevolgen, ontwikkeling van behandeling, onderzoek etc.). Die kennis kun je je snel eigen maken.

Zzp’er

De ApneuVereniging drijft op mensen die zich op vrijwillige basis inzetten. Voor deze functie zoeken we echter een professionele en ervaren zzp’er. Je werkt niet in loondienstverband, maar als zelfstandige op contractbasis.

Reageren

Pas je in bovenstaand profiel en ben je geïnteresseerd? Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar Marijke IJff, hoofdredacteur ApneuMagazine en bestuurslid ApneuVereniging, ijff@apneuvereniging.nl.

Sollicitaties zijn welkom tot 16 september 2020.