Wat te doen als je CPAP of MRA kapot gaat tijdens vakantie?

Als je CPAP of MRA tijdens je vakantie stuk gaat, is dat vervelend. Maar er zijn oplossingen.

Kapotte cpap

Controleer eerst of de stekker goed in het stopcontact zit en of het snoer goed in het apparaat zit. Werkt het nog steeds niet? Bel dan de klantenservice van de leverancier. Dit kan vaak ook vanuit het buitenland. Kijk op de website of op een sticker op de CPAP voor het telefoonnummer.

Als je in Europa bent, kan de leverancier soms een nieuw apparaat opsturen. Dit kan alleen als je een vast adres hebt waar je verblijft. Buiten Europa is dit soms ook mogelijk, maar overleg is nodig. De verzendkosten moet je zelf betalen.

20240718 cpap AdobeStock_123640215
Kapotte MRA

ls je MRA (beugel) beschadigd is, kun je contact opnemen met de leverancier. Bij kleine schade, zoals een barstje in de bovenlaag, kun je de beugel vaak nog gebruiken. Maak een foto van de schade en stuur deze op naar de leverancier. Zij beslissen of de beugel gerepareerd kan worden of dat je een afspraak bij een tandarts nodig hebt.

Bij grotere schade kan een nieuwe afdruk van je gebit nodig zijn. De leverancier helpt met het vinden van een tandarts in het buitenland. Dit werkt alleen als je langer op één plek verblijft en een postadres hebt waar de nieuwe MRA naartoe gestuurd kan worden. Ook hier betaal je zelf de verzendkosten.

MRA
Voorbereiding is belangrijk

Om problemen te voorkomen, is een goede voorbereiding slim. Neem een reservemasker, reserveslang en onderdelen mee. Een stukje ducttape kan handig zijn om een lekke slang tijdelijk te repareren.

Sluit ook een reisverzekering af die diefstal en verlies van je hulpmiddelen dekt. Zo kun je bij problemen sneller hulp krijgen.

De informatie op deze pagina kwam o.a. van Wendy Mentink van Westfalen (cpap-leverancier), Joost Dirkse en Diana Coester van SomnoMed (mra-leverancier).