Een groot aantal ziektes wordt in verband gebracht met osas. Soms is osas de oorzaak, soms is osas het gevolg. We noemen dat comorbiditeit. Overgewicht wordt in de literatuur het meest genoemd. Maar ook hart- en vaatziekten en daarmee samenhangend hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Zelfs glaucoom wordt wel genoemd. Sommige klachten vallen onder comorbiditeit. Anderen lijken meer op een verkeerde diagnose, zoals depressie en burn-out.

Ervaringen van patiënten laten zien dat het vaak lang duurt voordat de diagnose osas wordt gesteld. Bij gebrek aan energie, concentratieverlies en stemmingswisselingen is burn-out een populaire diagnose. Toch zal behandeling met psychofarmaca (zoals Seroxat) of psychologische begeleiding niet helpen. Niet als slaaptekort het gevolg is van osas.

arts2

De ApneuVereniging doet regelmatig onderzoek. In ons tevredenheidsonderzoek van eind 2011 vroegen we meer dan 2700 respondenten naar hun klachten en de behandeling. Hun antwoorden bevestigen het beeld uit literatuur en cases. Mensen die inmiddels voor osas zijn gediagnosticeerd, melden een groot aantal klachten op verschillende gebieden. En zij hebben vaak meerdere klachten tegelijkertijd. Veel huisartsen behandelen deze klachten. Gelukkig kan een groot deel van de behandelingen worden gestaakt, zodra patiënten voor osas worden behandeld met de cpap. Sommige behandeling zijn helaas een vervolgschade van onbehandelde osas.

Co-morbiditeit percentage van de cpap-gebruikers

Niet van toepassing Klachten Naar dokter Werd behandeld Wordt behandeld
Depressie, burn-out, overspannenheid 56 44 31 22 9
Hart- en vaatziekten 57 43 38 31 23
Overgewicht (Obesitas) 42 58 38 22 16
Suikerziekte (Diabetes) 72 28 25 22 20
Hoge bloeddruk (Hypertensie) 42 58 52 45 34
Te hoog cholesterol 53 47 41 34 28

(Bron: De Apneuketen in beeld, ApneuVereniging september 2011)

Opmerkingen

arts

Dit onderdeel van het tevredenheidsonderzoek zorgde voor een groot aantal opmerkingen. Veel leden voegden brieven met hun ziektegeschiedenissen toe, met veel van 't kastje naar de muur verhalen en vaak bitter van toon.

We vroegen in een vorig onderzoek of respondenten een rapportcijfer voor hun gezondheid wilden geven. Vóór de osas-behandeling geven respondenten gemiddeld een 4.2 voor hun gezondheid. Ruim 80% geeft zichzelf dus een (ruime) onvoldoende. Na de start van de behandeling draait dit beeld om. Mensen geven hun gezondheid dan gemiddeld een 7.1. Ofwel 90% geeft voor zijn of haar gezondheid dan een (ruime) voldoende. Therapie helpt!

Als u een rapportcijfer moest geven voor uw gezondheid

Rapportcijfer Gemiddeld 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Vóór de behandeling 4.2 5% 8% 19% 27% 22% 11% 5% 2% 1%
Na start behandeling 7.1   1% 1% 2% 5% 19% 29% 30% 10% 2%