header_beeldstrook

ANBI2

De ApneuVereniging is een
Algemeen Nut Beogende Instelling
Klik op de afbeelding voor informatie
 

Heb ik ook apneu ?

Test nu zelf uw risico

Lid worden

Lidmaatschap opzeggen

Al lid van de Facebookgroep? 

facebookgroep

meer dan 2100 leden!!

facebook logotwitte logo

Nieuwe richtlijnen voor goede nachtrust: slaap jij gezond?

woman 2197947 640

Het Amerikaanse slaapinstituut de National Sleep Foundation heeft nieuwe richtlijnen opgesteld voor een goede nachtrust. Deze bestaan uit 4 voorwaarden:

  • Ten minste 85 procent van de tijd die je in bed doorbrengt, daadwerkelijk in slaap zijn
  • In minder dan 30 minuten in slaap vallen (binnen 60 minuten als je 65 jaar of ouder bent)
  • Niet vaker dan eenmaal per nacht langer dan 5 minuten wakker zijn (of twee keer per nacht 5 minuten bij 65-plussers)
  • Bij elkaar opgeteld niet meer dan 20 minuten wakker liggen tussen het moment dat je 's avonds in slaap valt en het moment dat je 's ochtends weer opstaat

 

Geen paniek

‘Ziet jouw doorsnee nacht er anders uit, dan is dat niet direct reden voor paniek, ‘ zegt slaapconsulent Els van der Helm. ‘Als jij er bijvoorbeeld veel langer over doet om in slaap te komen of vaak kort wakker wordt, wil dat niet per se zeggen dat je belabberd slaapt. Belangrijker is het om te letten op hoe je je overdag voelt.’
Ben je snel slaperig, afgeleid of prikkelbaar? Heb je niet genoeg energie? Dat zijn eerder indicaties dat je nachtrust niet optimaal is en dat je misschien een slaapstoornis, zoals apneu hebt.

Pas naar bed als je slaperig bent

Uit je zelf wakker worden zonder wekker is vaak een indicatie van een goed nachtrust. Maar dan moet je wel op tijd naar bed gaan. “Dat kun je het beste pas doen, als je slaperig bent.’ zegt van der Helm. ‘Sport en beweeg overdag veel, maar probeer laat op de avond zoveel mogelijk te ontspannen. Dim je verlichting, kijk niet meer naar je tv, telefoon of tablet.’

sleeping 1159279 640

Stress en een perfecte nachtrust gaan niet samen

‘Stress zorgt voor slechte slaap, en dat zorgt op zijn beurt weer voor extra stress. Meditatie of een ademhalingsoefening kan helpen om stress te vermijden, maar alleen als je nog in bed ligt’, zegt Van der Helm. ‘Lig je na 20 minuten nog steeds wakker, dan is het beter om op te staan en in een andere kamer iets ontspannends te doen, zoals lezen of naar muziek luisteren.’

Bron: RTL Nieuws